Zie tips als goede adviezen

Veel mensen zitten met tips en tops vraagjes. Hoe geef je een goede tip zonder dat iemand hier boos op reageert of dit als kritiek ziet?  Mensen vinden het geven van tips vervelend, omdat ze de reactie van de ontvanger afwachten. De ontvanger interpreteert de tips soms als kritiek, waardoor hij boos of vermijdend gedrag vertoont. Dit zorgt ervoor dat veel mensen een tip en top gesprek liever vermijden. Toch is dit geen goed idee. Door een tip en top gesprek te voeren, geef je elkaar feedback. Je weet wat er goed gaat, en waar je nog aan kan werken. Het is daarom handig om elkaar om de beurt een tip en een top te geven. 

Draai niet om de hete brij heen

Wat je veel ziet, is dan mensen om de hete brij heen draaien. Wanneer je iemand van advies voorziet, is het belangrijk dat je dit meteen benoemt. Een veelgemaakte fout is dat mensen dit niet durven, en beginnen met een lange inleiding. Dit voelt veilig, maar is heel vervelend voor de ontvanger. Die wil op zijn beurt graag weten welk advies je hem gaat geven. Het is beter om eerst het advies te benoemen, en vervolgens uit te leggen waarom je dit advies geeft. Je geeft de ontvanger de mogelijkheid om mee te denken en te begrijpen waarom je dit advies geeft.

Ga niet te snel

Het geven van een advies gaat fout wanneer je het verkeerde moment kiest. Het geven van een advies ervaren veel mensen als spannend. Wanneer ze de ontvanger zien, besluiten ze het advies meteen te geven. De plaats is daardoor niet altijd gepast. Hou in je achterhoofd dat het ontvangen van advies niet vervelend hoeft te zijn, wanneer je hier een goed moment voor kiest. Ga naar een rustige plek waar je even samen bent. Voorkom andere afleidingen zoals een mailbox of telefoon en draai er niet te lang omheen. Let er vervolgens op dat je niet te snel of onzeker spreekt. Geef duidelijk aan wat het advies is en waarom je dit verteld. 

Lees tip:  De techniek heeft de toekomst

Tips en tops in verschillende werkvormen

Het geven van tips en tops hoeft niet vervelend te voelen wanneer je dit in een leuke vorm giet. Door een leuke vorm te gebruiken, haal je de zwaarte van het advies af. Maak gebruik van een rollenspel of een casus in om de medewerkers na te laten denken. Bespreek dit vervolgens en geef advies op basis van hun acties tijdens het spel. Tijdens de analyse van een doelgroep maken is deze vorm fijn. Laat de medewerkers de doelgroep analyseren en elkaar tips en tops geven. Zo maak je het interactief zonder dat er kritiek geuit wordt op het huidige werk. 

Zie tips als een toevoeging 

Vergeet niet dat tips een toevoeging zijn aan je ontwikkeling. Zowel het geven als het ontvangen van adviezen zorgt ervoor dat je ontwikkeling bevorderd en je nadenkt over processen die je op automatische piloot deed. Door tips te ontvangen word je weer op scherp gezet. Zie dit niet als kritiek, maar als een mogelijkheid om jezelf te verbeteren. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *