Het is laf winterweer, het duurt nog maanden voordat je weer vakantie hebt, je goede voornemens ben je alweer kwijt en alsof het niet erger kan, je bankrekening is na de feestdagen ook weer tot een historisch dieptepunt gedaald. Maar! Even deze hobbel over, een vakantie boeken en we kunnen weer met een positieve mindset vooruit. Met die redenatie is blue monday in 2005 met behulp van wetenschapper Cliff Arnall ooit ontstaan. Bedacht als marketingcampagne.
“De hele wereld kan voorschrijven dat dit de dag is waarop we massaal depressief mogen zijn, maar ik vind het dom gelul,” aldus David de Kock. “Als je nu snel ongelukkig wil worden, moet je het vooral de hele tijd over jezelf hebben. Die vorm van zelfmedelijden is absoluut niet helpend.”
Toch kunnen we volgens David en zijn compagnon Arjan Vergeer een belangrijke les trekken uit de collectieve dipdag. “Juist het de tijd nemen voor tegenslag en onvervulde verlangens en daar sámen mee aan de slag gaan, kan een belangrijke impuls zijn voor je geluk,” aldus Arjan. Hij vervolgt met: “Het staat of valt natuurlijk niet met de ene dag waarop we onszelf massaal even ongelukkig mogen voelen. Waar het om gaat, is wat je ermee doet. Op blue monday, de dag erna of elke willekeurige dag van het jaar.”
Het leven is geen generale repetitie
“Het is een feit dat te veel mensen hun leven leiden alsof het een soort generale repetitie is. Jaar in, jaar uit schuiven ze hun geluk of het waarmaken van hun dromen op de lange baan. Simpelweg omdat ze niet weten waar ze moeten starten. Terwijl als er een land is waar mensen de mogelijkheid hebben om dit te kúnnen doen, dan is Nederland het wel,” beargumenteert David.
Het verhaal van het links laten liggen van je eigen dromen is een herkenbare. Ook voor geluksexperts David en Arjan zelf. Voor de start van 365 Dagen Succesvol was hun situatie niet anders. Totdat hun jonge vriend Jip, bekend van het programma Over Mijn Lijk, stierf aan kanker. Het was een duidelijke wake-upcall voor de mannen en zorgde uiteindelijk voor het streven om op grote schaal het verschil te willen maken. Het streven werd een plan. En het plan uiteindelijk een methode voor de Jaaropleiding waarmee 365 Dagen Succesvol in een paar jaar tijd ruim 6.000 mensen heeft geholpen richting een gelukkiger en succesvoller leven.
Alleen kom je ver, samen kom je verder
En de missie gaat ook dit jaar door. Op 18 en 19 januari, het weekend voor blue monday, starten in AFAS Live 1.200 deelnemers met de Jaaropleiding. “Allemaal tegelijk inderdaad,” legt David uit. “Waarom? Omdat je niet alleen bent in je ongeluk of de worstelingen in het leven. Het is zo zonde dat het werken aan geluk vaak zo’n individueel proces is. Dat kan heel vereenzamend werken. Terwijl als je het samen doet, er niet alleen veel herkenning en erkenning ontstaat; het zorgt ook voor de hoogste vorm van verbinding.”
Nederland het gelukkigste land ter wereld
En met die gedachtegang hoopt 365 Dagen Succesvol dat Nederland juist een voorbeeld kan zijn voor de wereld. Arjan: “We geloven dat het leven voor iedereen zou moeten gaan over leven in vrijheid, vrede, overvloed en liefde. Daarom hebben we als missie om van Nederland het gelukkigste land ter wereld te maken. Laat het een inspiratie zijn; ook voor andere landen.”
Dus: “Als je dan toch iets wilt doen met blue monday, zorg er dan voor dat je iemand opzoekt. Doe het samen. Laat het een springplank zijn voor geluk. En als je een ander gelukkig maakt, ben je het namelijk zelf als eerste. Echt waar.”
Over 365 Dagen Succesvol
De Jaaropleiding is een unieke combinatie tussen een opleiding voor persoonlijke ontwikkeling en een businessprogramma. Deelnemers leren niet alleen wat hun passies, talenten en kernwaarden zijn – en dus waar ze gelukkig van worden – maar ook hoe ze daar geld mee kunnen verdienen.
De Jaaropleiding gaat niet alleen over inspiratie en leren. De opleiding gaat vooral over manifestatie: het waarmaken van verlangens en dromen. Doordat deelnemers elke dag een klein stapje zetten, regelmatig in het jaar bij elkaar komen en ook onderdeel zijn van kleinere leergroep deelnemers, hebben ze een stok achter de deur. Dit krachtige ritme zorgt er in combinatie met een leuke community voor dat deelnemers hun leven niet meer een 5,5 geven, maar na de Jaaropleiding een 8,8.
Benieuwd naar deze opleiding? Meer informatie vind je hier: 365dagensuccesvol.nl/jaaropleiding