Dit is hoe is virtual reality ingezet kan worden in het onderwijs

Het onderwijs is altijd bezig met vernieuwing. Dat is belangrijk, want de studenten van nu zullen later deel uitmaken van een samenleving die er wellicht compleet anders uitziet. Een programmeertaal leren op school is minstens zo belangrijk als Franse les. De kans is namelijk groter dat een leerling later met programmeertaal aan de slag gaat, dan ze “Je ne parle pas français” foutloos moeten uitspreken. Virtual reality in de klas wordt door sommige onderwijsprofessionals nog gezien als ‘speelgoed’ dat alleen maar afleid van de echte lesstof, toch biedt VR onderwijs veel meer dan een game spelen met een duikbril op je hoofd. Met VR in de klas kun je namelijk in onderwerpen ‘duiken’ op een wijze die tot voor kort niet mogelijk was. Wat gaat de virtual school ons brengen, en hoe gaan onderwijsprofessionals hiermee om?

Virtual reality onderwijs is niet de toekomst

VR onderwijs is geen toekomstmuziek, het is de dagelijkse werkelijkheid op vele scholen wereldwijd. Vanaf de basisschool tot aan educatie voor volwassenen wordt er gebruik gemaakt van VR brillen om een onderwerp meer inzichtelijk te maken. Daarbij is het vrijwel nooit exclusief een virtual reality ervaring, het medium wordt gebruikt als ondersteunend leermiddel om de centrale boodschap te illustreren. De hardware en software is reeds binnen handbereik, het is nog wel nodig om meer onderwijzers over de streep te trekken. Hoewel uit onderzoek is gebleken dat er een hoge bereidheid is om de mogelijkheden van virtual onderwijs te onderzoeken, blijkt dat gebruik in de praktijk wordt uitgesteld omdat leerkrachten niet voldoende informatie hebben over dit virtuele gereedschap. De werkdruk op leraren ligt toch al erg hoog, tijd voor frivoliteiten is er niet. Dat is jammer, want VR in de klas kan juist de werkdruk verlichten.

Lees tip:  Hoe optimaal je scooter theorie leren?

Hoe werkt virtual reality in de klas?

Om VR in de klas te gebruiken zul je in eerste instantie de juiste hardware nodig hebben. Luxe VR brillen zijn kostbaar en vergen behoorlijk wat training om te gebruiken. Gelukkig komen er steeds meer betaalbare en draadloze oplossingen die uitstekend geschikt zijn binnen onderwijsinstellingen. De meest eenvoudige manier om een start te maken met virtual reality onderwijs is het gebruik van één draadloze headset die in kleine groepjes gebruikt wordt. Daarmee is er optimale controle over de apparatuur, het stimuleert daarnaast de samenwerking tussen leerlingen. Vervolgens worden er grenzen gesteld, zowel in het gebruik als in de fysieke ruimte. De eenvoudige Oculus Go bril is perfect zittend te gebruiken in een draaistoel, rondlopen is niet nodig. De luxere Oculus Quest laat de gebruiker wel vrij bewegen, hiervoor zou een ruimte afgebakend moeten worden op de locatie.

Naast de tastbare ruimte is er de virtuele omgeving waar leerlingen zich in bevinden. Deze omgeving is ook te begrenzen, al moet het systeem hier doorgaans wel speciaal op ingesteld worden. Dit noemt met een ‘sandbox mode’ of ‘kiosk mode’ waardoor leerlingen niet vrij in de software kunnen rondneuzen. Er zijn al behoorlijk wat apps voor VR in de klas, van serieuze programma’s gemaakt door specialisten van NASA tot aan games die de student spelenderwijs een vaardigheid leren. Binnen de omgeving van TeachVR is het mogelijk voor onderwijzers om zelf lesprogramma’s te maken, zo kunnen lessen toegespitst worden op de belevingswereld van de studenten.

Ga we naar de virtual reality school?

Op dit moment is VR onderwijs doorgaans nog een ondersteunend leermiddel, net zoals een tablet of een digitaal bord ondersteunende technologieën zijn. Toch zijn er nu al testen met volledig virtual reality onderwijs buiten de standaard school. Met name op het gebied van ‘remote learning’ worden momenteel grote stappen gemaakt. Zo kan een docent vanuit één locatie klassikaal lesgeven aan leerlingen die verspreid zijn over de hele wereld. De leerlingen nemen plaats in een virtuele ruimte, zelfs met virtuele stoelen die in de ruimte verdeeld zijn, en kunnen zo een live college volgen. Er zijn diverse redenen om docenten en leerlingen op deze wijze bij elkaar te brengen. Denk aan studenten die vanwege hun geografische locatie geen regulier onderwijs kunnen volgen, of kinderen die vanwege ziekte niet naar school kunnen gaan.

Lees tip:  Waarop letten als je internationale SEA campagnes hebt lopen

De virtual reality school zorgt ervoor dat kinderen over de hele wereld, en met een andere sociale achtergrond of welvaart, toch kunnen genieten van hoogwaardig onderwijs. In de kenniseconomie is dit van groot belang, het kan opkomende economieën helpen te groeien en niet langer afhankelijk te zijn van externe financiële bronnen. Kan er met educatie in een virtuele omgeving geld bespaard worden? Jazeker, want lesmateriaal kan via internet onbeperkt verspreid en gedeeld worden, bouwen aan digitale wegen is veel goedkoper dan een weg bouwen naar een schoolgebouw. Door decentraal onderwijs te bieden kunnen leerlingen in Nederland leren met én van klasgenoten in Afrika, Azië of andere studenten over de hele wereld.




Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *