Je herkent het vast wel je begint net een bedrijf en hebt daardoor nog niet de mogelijkheid om met grote budgetten de online marketing uitbesteden of een interim online marketing in te huren. Ondanks dat online marketing essentieel is om klanten aan te trekken voor je bedrijf, zeker als je nog een startende ondernemer bent. Gelukkig zijn er ook online marketingtechnieken waarvoor er weinig budget nodig is.
Creativiteit
Creativiteit staat stipt op nummer een. Wie niet sterk is, moet … zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Guerrilla marketing. Deze techniek draait erin om met weinig inspanning een groot bereik te creëren. Dit is geen gemakkelijke opdracht en voor zelfs ervaren marketeers uitdagend, maar toch is het de moeite waard om deze techniek in te zetten, aangezien je vaak geen kans maakt tussen de grote marketingbudgetten van de concurrentie.
Personal branding
Als startende onderneming wil je natuurlijk opvallen. Wat maakt jou als bedrijf nu uniek? Als bedrijf moet je dit goed in kaart hebben om het ook naar de klant te kunnen uitstralen. Laat jouw unieke bedrijfskenmerken dan ook terugkomen op de website, in het logo, Google Mijn Bedrijf en de sociale mediaberichten. Zorg er hierbij voor dat je online aanwezig bent en dat je doelgroep in staat is om te begrijpen waarom zij nu juist voor jouw bedrijf zouden moeten kiezen.
Expert
Door jezelf neer te zetten als expert op een bepaald gebied kan je zorgen voor gratis publiciteit. Door artikelen te schrijven, (gast-) bloggen, presentaties te geven en workshops te houden kan je gezien worden als expert. Dit kan ook op de lange termijn goede connecties opleveren, die je in de toekomst verder kunnen helpen met je bedrijf. Laat hierbij ook je huidige klanten referenties en aanbevelingen schrijven om zo je expertise en geloofwaardigheid aan te tonen.