Wij ondernemers moeten er helaas allemaal aan geloven. De boekhouding of de administratie. Heb je die niet op orde, dan zal de Belastingdienst je al snel van de weg halen en is het ondernemers avontuur over. Een cursus boekhouden is dus een onontkoombaar obstakel voor iedere ondernemer in spe. Maar moet je echt een professionele cursus volgen of kan het ook DIY self taught?
Kijk net als met ondernemen, sommige dingen zijn moeilijk in cursus vorm te gieten. Neem bijv. het vakgebied die aan veel verandering onderhevig zijn. Nu is boekhouding an sich al decennia hetzelfde. Weinig revolutie hier. Maar de manieren waarop men het beste kan boekhouden veranderen wel. In de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw deden we alles nog met pen en papier. Hele administratie kasten vol met papierwerk. De oudere lezers kunnen dit zich nog wel herinneren. Maar tegenwoordig heeft iedereen wel Microsoft Excel op de laptop en er zijn ook hele boekhoudprogramma’s in de cloud vandaag de dag.
Als je een kleine onderneming runt, zeg maar meer een passie of hobby onderneming. Dan voldoet zelf alles doen met Excel prima. Dat is in principe gratis als je Excel al bezit.
Leestip: boekhouden in Excel – Zelfboekhouden.org
Indien je een grotere onderneming hebt, een MKB, dan is dit misschien niet toereikend. Dan ga je toch meer denken aan professionele boekhoudprogramma’s. Liefst in de cloud zou ik zeggen.
-> Zie hier een nuttige vergelijking van de beste boekhoudprogramma’s
Ikzelf als boekhouder zijnde heb prima ervaringen met e-boekhouden en ook Informer vind ik een gedegen oplossing voor MKB ondernemers. Je moet even wat ervaringen lezen en misschien ook proef accounts aanmaken zodat je zelf kunt kijken wat je een fijne tool vind om mee te werken, smaken verschillen immers. Ik hoop dat dit artikel je een duwtje in de juiste richting gegeven heeft.