Het doel van iedere beginnende ZZP’er is om op de korte termijn ZZP opdrachten binnen te halen en op de lange termijn financiële stabiliteit te creëren. Vooral in het begin kan het lastig zijn om aan klanten te komen. Je bent nieuw en hebt nog geen reputatie, je website loopt nog niet en je naam is niet bekend. Het is dus zaak om zelf actief achter ZZP opdrachten aan te gaan en hier geven we je enkele manieren waarop je dat succesvol doet. Het goede nieuws is dat je dan al begint met het bouwen van een sterke basis voor de toekomst.
ZZP opdrachten door hoor en wederhoor
Hoor en wederhoor zal tijdens je gehele carrière als ZZP’er een belangrijke bron voor ZZP opdrachten zijn. Je bouwt een groep ambassadeurs om je heen, je netwerk, en zij raden je aan bij anderen. Ook als je net begint heb je al zo’n netwerk. Denk bijvoorbeeld aan oud-collega’s en werkgevers, aan familie en vrienden, aan oud-klasgenoten en zelfs aan de serveerster die je elke ochtend je koffie verkoopt. Je maakt gebruik van het bestaande netwerk, maar deze breid je constant uit. Dat doe je op verjaardagen, in de supermarkt, op het schoolplein, maar ook door congressen, beurzen en borrels in je vakgebied te bezoeken. Zorg ervoor dat je ambassadeurs jouw bedrijf als eerste noemen in relevante situaties en je zult merken dat een aantal ZZP opdrachten van hen komen.
Online bekendheid opbouwen
Het netwerk waarmee je begint is een offline groep mensen, maar deze bekendheid moet ook online worden doorgezet. Er zijn verschillende manieren waarop je dat als ZZP’er kunt doen.
● Alle sociale media kanalen zijn belangrijke bronnen voor het vinden van ZZP opdrachten. Een selectie daarvan past beter bij jouw bedrijf en doelgroep. Maak niet alleen een mooi profiel aan waarop klanten je kunnen vinden, maar verspreid je bekendheid door actief berichten te delen, te reageren, te antwoorden en zo de interactie met je doelgroep te bevorderen.
● Een online platform kan vooral in het begin een manier zijn om werk naar je toe te trekken. Dit platform is speciaal bedoeld voor mensen die ZZP opdrachten hebben en die daar een specialist bij zoeken. Zij adverteren hun opdracht en jij kunt daar op reageren. Als ze jou dan uitkiezen en tevreden zijn, dan geven ze je een beoordeling. Je houdt er werk aan over én wordt steeds bekender en succesvoller op het platform.
● Uiteraard mag online marketing ook niet ontbreken. Sociale media is daar één onderdeel van, maar ook het versturen van een nieuwsbrief, SEO voor je website en het verspreiden van een brochure valt daar onder.
Succes nu en werken aan de toekomst
Door aan je netwerk te werken en door je online bekendheid en zichtbaarheid te vergroten zal je niet alleen nu ZZP opdrachten verzamelen, maar bouw je ook een goede klantenbasis op voor de toekomst. En als ZZP’er weet je als geen ander hoe belangrijk het bereiken van financiële stabiliteit is. Ben jij dus zoek naar i ZZP opdrachten? Between helpt je bij het vinden en matchen.