Recruitment science

Recruitment is een mooi woord dat in het dagelijkse bedrijfsleven wordt gebruikt voor werving en selectie. Het recruitment is een proces dat begint met het identificeren van een sollicitant, als deze geschikt is gaat men de sollicitant selecteren en aantrekken om op gesprek te komen. Het lijkt heel eenvoudig, maar de praktijk wijst uit dat dit vaak een gecompliceerde opdracht is. Recruitment science kan in een bedrijf plaatsvinden voor een tijdelijke functie, bijvoorbeeld als een persoon vervangen moet worden of voor een vaste betrekking met het oog op jaren.

Wat is een recruiter?

Eerst en vooral is een recruiter een specialist op een bepaald vakgebied. Hij of zij houdt zich continue bezig met vraag en aanbod op de arbeidsmarkt binnen hun gebied. Zij hebben vaak een heel uitgebreid netwerk waarvan zij gebruik kunnen maken. Recruitment science is de beste benaming voor het vinden van een match tussen bedrijf en sollicitant. Een rekruiter die bijvoorbeeld actief is op het gebied van communicatie, heeft een opleiding communicatie voltooid en zal tijdens een sollicitatiegesprek een casus voorleggen om de kennis van de kandidaat te testen. Zij moeten in een praktijkopdracht kunnen toelichten wat ze bijvoorbeeld in een bepaalde situatie zullen doen.

Types recruitment science

In het bedrijfsleven bestaan drie soorten recruiters. Recruiters die werken voor een interimkantoor worden ook intercedenten genoemd. Corporate recruiters werven mensen aan voor een eigen organisatie en deze mensen vind je op de HR-afdeling van een organisatie. Recruitment consultants werven kandidaten aan voor verschillende externe organisaties. Zij werken meestal in het bedrijf waarvoor zij kandidaten moeten selecteren. Er is nog een laatste kleine groep die de focus vooral houden op een executive search , maar die vindt men in grote getale in de Verenigde Staten.

Waarom recruitment science?

Bedrijven halen bij externe recruiters heel wat voordelen uit. Het grootste voordeel waarom een bedrijf dit uit handen geeft, is dat een bedrijf vooral competitieve voordelen eruit wil halen en dat zij meestal een gebrek hebben aan tijd om dit op hun te nemen. Bedrijven huren daarom vaak een recruiter in omdat hij of zij expertise heeft op het vakgebied en men kan direct een beeld vormen of een sollicitant al dan niet geschikt is voor de openstaande job. Misschien een belangrijk voordeel waarom bedrijven het niet zelf in handen nemen en dat is omdat een bedrijf liever geen kandidaten afwijst, maar dat aan een rekruiter overlaat.

Recruiters en vertrouwen

Een bedrijf die misschien een hervorming heeft uitgevoerd in een bepaalde afdeling zal als er ruimte en financiële middelen zijn, een rekruiter inschakelen. Een bedrijf die daarvoor mensen inhuurt, weet dat de consultans een zekere informatiebron zijn en kunnen rekenen op het vertrouwen. Vaak krijgt een rekruiter te maken met vertrouwensinformatie en geheimen van een bedrijf waar hij zich aan moet houden. Als het recruitment team iemand afwijst, maar ze vinden de sollicitant toch een pluspunt, komt men in een database van een bedrijf. De kans bestaat dat men na een bepaalde tijd toch die andere kandidaat terug oproept.

 

Post Author: ifonhof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *